Тема: ,, Василь Симоненко.
,,Цар Плаксій і Лоскотон”. Цікаві сторінки з життя письменника. Читання й
переказ казки”.
Мета: ознайомити учнів з життям митця, навчити аналізувати твір, давати характеристики
персонажам.
Обладнання:
виставка, присвячена В. Симоненку та його творчості( збірки творів, сімейне
фото та портрет ), виставка дитячих малюнків-ілюстрацій до казки, запис на
дошці збірок В.Симоненка, цитата з його поезії – на дошці, презентація.
Хід уроку
1.Повідомлення
теми та мети уроку.
Вчитель
записує на дошці, а учні записують в зошит тему уроку.
2.Розповідь
вчителя про письменника.
а)Вчитель зачитує цитату з поезії В. Симоненка, яка
розміщена на дошці.
Здраствуй, сонце, і здраствуй, вітре!
Здраствуй, свіжосте нив!
Я воскрес, щоб із вами жити
Під шаленством весняних злив.
б)Біографія В. Симоненка.
О.Гончар
у статті ,,Витязь молодої української поезії” писав: ,, Полтавець родом, він
закінчив свій короткий життєвий шлях у Черкасах, в Шевченковім краю. 8 січня
1935року – 13 грудня 1963 року...Ці дати обрамлюють його життя”.(Учні записують
дати).
Доля судила Симоненкові всього28 років життя.
(Учитель
демонструє портрет письменника).
Дитинство
поета пройшло в с. Біївці Лубенського району на Полтавщині.
Виховували
його мати та дід. Батько покинув сім’ю.
У мене була лиш мати
Та був іще сивий дід.
Нікому не мовив - ,, тато”,
І думав, що так і слід.
Дитинство
В. Симоненка – воєнні та післявоєнні негаразди, але, не зважаючи на це, поет
навчався у школі, яку закінчив з золотою медаллю.
Вищу освіту здобув у Київському університеті
ім. Т. Шевченка на факультеті журналістики.
Автор таких поетичних збірок: ,,Тиша і
грім”(1962), ,,Земне тяжіння”(1964), ,,Вино з троянд”(1965), ,,Берег
чекань”(1965), ,,Поезії”(1966), ,,Лебеді материнства”(1981), більшість з яких
вийшли друком після його смерті. Ще він є автором чудових казок: ,,Цар Плаксій
та Лоскотон”, ,,Подорож в країну Навпаки”.(Учні записують назви збірок та казок
в зошит з дошки).
в) Історія створення казки ,,Цар Плаксій та Лоскотон”.
Першим слухачем його казок був син Лесик, для
якого вони і складалися. Він пізніше згадував: ,,Я колись прохав батька:
-Тату,
напиши мені казочку. Всім щось пишеш, а мені?
- Обов’язково напишу! – і лоскотав мене.
- А про
що?
- Про
себе. Тільки буду я там, як добрий дядько Лоскотон. Хочеш?
- Еге ж.
Потім він не спав цілу ніч. А наступного дня
під вечір вже декламував мені казку про дивного і доброго Лоскотона і його
мерзенного Макаку – забіяку.
Я просив його почитати казочку щовечора. І
кожного разу він додавав до неї щось нове, ще смішніше і цікавіше.
Так народилася та дивовижна казка. Тепер я
читаю її моїй дочці Мирославці. І вона впевнена, що отой добрий Лоскотон – то
її казковий дід Василь.
3.Знайомство з твором.
(Казку
учні прочитали вдома).
Знайомство
з головними героями. Учні декламують напам’ять дві частини казки: ,,Цар Плаксій” та ,,Дядько Лоскотон”.
4. Аналіз твору.
- Дайте
відповіді на такі запитання:
1) З
яких частин складається казка?;
2)
Назвіть дійових осіб твору?(учні записують у зошит);
3) Які з
них головні, а які другорядні?;
4) Які
почуття викликає у вас царя Плаксія?;
5) Як
мова Плаксія характеризує його вдачу?;
-
Доведіть свою думку, використовуючи цитати з тексту.
6) Яку
вдачу мав дядько Лоскотон?
Як до
нього ставилися люди?(зачитати з тексту).
5.
Робота в зошиті.
- Дайте
коротку письмову характеристику персонажам:
1
варіант – царю Плаксію;
2 варіант
– Лоскотону.
Діти
зачитують характеристики .
-
Назвіть позитивні риси характерів кожного з героїв.
-
Поясніть, чому автор вдається до такої назви країни?
-
Як ви назвете оновлену країну наприкінці тексту?
6. Підсумок уроку.
- Яке враження справила на вас біографія В. Симоненка?
- Які висновки ви зробили після прочитання казки?
- Які почуття викликали у вас слова поета, взяті
епіграфом до уроку?
7. Оголошення оцінок та домашнього завдання.
Вчитель оголошує та коментує оцінки.
Домашнє завдання – на вашу думку, які життєві цінності
основних героїв твору( письмово )?
Вчитель пояснює домашнє завдання.
-
Немає коментарів:
Дописати коментар